Nieuwe norm, nieuwe kans 1/2

Zoals de meesten wel weten, houd ik me onder andere bezig met de ISO-certificering van Altop Kunststoftechniek. Wat dat precies inhoudt kun je lezen in deze blog. Elk jaar komt een externe auditor langs om te beoordelen of wij deze certificering mogen blijven voeren, maar dit jaar was anders dan anders…

Wat is de situatie?

Momenteel is Altop Kunststoftechniek gecertificeerd volgens de ISO9001:2008 norm. Deze norm komt per september 2018 te vervallen. Hiervoor in de plaats komt de ISO9001:2015 norm. Ik zal het verschil in een notendop uit proberen te leggen.

De norm uit 2008 stelt dat jouw kwaliteitssysteem er op is gericht om een optimale kwaliteit van je producten en diensten kunt waarborgen en daarmee ook je klanttevredenheid. De nieuwe norm stelt dat niet alleen klanten, maar ook andere belanghebbenden een rol moeten spelen in je kwaliteitssysteem. Denk aan leveranciers, maar ook bijvoorbeeld overheden en scholieren binnen je branche.

De verbreding vind ik logisch. Het is anno 2018 immers niet alleen ‘jij en de klant’ die bepalen hoe je bedrijf presteert. Maar wie zijn die andere belanghebbenden dan? En wat voor kansen bieden zij?

“Elk nadeel heb z’n voordeel”

De nieuwe ISO-norm is duidelijk over wát je geregeld en geregistreerd moet hebben, maar hoe? Dat mag je zelf uitzoeken. Dat klinkt leuk, maar levert tegelijkertijd het meeste werk op. Anderzijds geeft het je de kans om er je eigen invulling aan geven. De opdracht luidt eigenlijk: vind een gedegen methode waarop je jouw belanghebbenden, zwaktes, sterktes, kansen en bedreigingen logischerwijs kunt laten uitmonden in concrete en werkbare doelstellingen.
Dat dus.

Ik zal je de uren lezen, puzzelen en sparren besparen, maar uiteindelijk heb ik een gedegen methode kunnen vinden die voor mij en voor Altop werkbaar lijkt.

Kruisverhoor

Omdat het hier een nieuwe norm betreft, wordt er door KIWA een soort ‘pre-audit’ ingepland. Dat is een zes uur durend kruisverhoor met de auditor over de methode die je hebt toegepast en in hoeverre dit overeenkomt met de gestelde eisen van de nieuwe ISO-norm. Aan het eind van dat verhoor krijg je een go or no-go voor ‘fase 2’.

Op de ‘dag des oordeels’ voelde het een beetje als een examen waarvoor je net niet helemaal lekker geleerd hebt. De verzorgde lunch maakte een hoop goed, maar het is een lange zit. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. De auditor was te spreken over onze uitgebreide analyses en gaf dus een go voor het vervolg. Op naar fase 2 dus!

Benieuwd hoe het afgelopen is? Lees het tweede deel van deze blog.


Een speciale vermelding voor mijn voorganger en vraagbaak Cherelle. Bedankt voor je hulp!